zaterdag 26 december 2009

Lessenserie Pop- Art

Doelgroep: bovenbouw van de basisschool
Doel van deze lessenserie: de kinderen kennis laten maken met de kunst-stroming Pop- Art.
Eindproduct van deze lessenserie: een tentoonstelling van zelf gemaakte Pop- Art werken.

Les 1:

Doel: Kennis over Pop- Art verrijken, het leren maken van een PowerPoint.
Lesduur: Ongeveer 2 uur (dit kan natuurlijk verdeeld worden over enkele dagen)

Benodigdheden:
- Computers met internet
- Handleiding voor PowerPoint
- Bord/ groot vel voor het woordweb.

Inleiding:
Op het bord wordt een woordweb gemaakt met alle dingen die de kinderen al van Pop- Art weten, dit na het kunstbeschouwlijk gesprek wat de kinderen eerder hebben gehad. De uitkomst van dit woordweb zal waarschijnlijk zijn dat de kinderen nog niet heel veel kennis hebben van Pop- Art.

Kern:
De kinderen worden in groepjes van ongeveer 4 gedeeld. Alle groepjes krijgen een woord of onderwerp wat te maken heeft met Pop- Art. De groepjes krijgen de opdracht om een PowerPoint presentatie te maken over het onderwerp dat ze hebben gekregen. De kinderen gebruiken hierbij plaatjes en maken een verhaaltje over het onderwerp wat ze bij de presentatie vertellen. Hier krijgen ze ongeveer een uur voor (kan natuurlijk ook langer, wanneer de activiteit wordt verdeeld over meerdere dagen van de week). In de bijlage is een handleiding te vinden hoe de kinderen een PowerPoint in elkaar moeten zetten.

Onderwerpen voor de presentaties:
- Geschiedenis en ontstaan van Pop- Art
- Kenmerken van Pop- Art
- Schilders
- Pop- art in Nederland
- Andy Warhol
- Roy Lichtenstein


Afsluiting:
De kinderen laten de PowerPoint presentatie zien en vertellen de informatie die ze hebben gevonden over hun onderwerp. Op deze manier krijgen de kinderen allerlei informatie over Pop- Art. Vervolgens wordt het woordweb er weer bij gehaald, kunnen de kinderen dit aanvullen? Het woordweb wordt uitgebreid door de informatie die kinderen net hebben verzamelt.

Les 2:
Doel: De kinderen op een praktische manier bezig laten zijn met Pop- Art.
Lesduur: ongeveer 60 minuten.
Benodigdheden:
- Verf, liefst felle kleuren
- Grote vellen wit papier ( minstens 4 keer zo groot als het karton)
- Karton, vierkante stukken
- Karton snij- mesjes
Inleiding:
De afbeeldingen uit het kunstbeschouwlijke gesprek worden er bij gehaald. Wat is de kinderen opgevallen aan de verschillende kunstwerken? Vooral de werken van Andy Warhol worden uitgelicht.
Kern:
De kinderen tekenen op het karton wat vormen (voor inspiratie; zie hiernaast. Laat de kinderen bijvoorbeeld 3 flessen tekenen). Vervolgens snijden, of knippen, de kinderen de vormen heel voorzichtig uit. Er is een soort sjabloon ontstaan. Het karton wordt ingesmeerd met een felle kleur verf. Voor deze activiteit is het handig als de kinderen samenwerken, of in groepjes werken. Zo kunnen ze de mallen uitwisselen en wordt er minder geknoeid met de verf. De ingesmeerde mallen worden voorzichtig afgedrukt op het grote witte vel. De verf moet eerst drogen en vervolgens gaan de kinderen met kwasten aan de slag met het invullen van de afdrukken (de witte delen).
Doordat de kinderen ook bij deze activiteit samenwerken, onstaan er dus groepswerken.
Afsluiting:
Bespreek de resultaten met de kinderen. Hoe vonden ze het om op deze manier, met deze techniek, een groepswerk te maken?


Les 3:
Doel: De kinderen gaan individueel een deel van groepswerk maken. Ze leren vervolgens alle werken samen te voegen door goed te overleggen.
Lesduur: ongeveer 60 minuten
Benodigdheden:
- Digitale fotocamera’s
- Computers
- Programma waarmee foto’s bewerkt kunnen worden
Inleiding:
De verschillende werken van Andy Warhol worden erbij gehaald. De nadruk wordt gelegd op de beroemde personen die hij verwerkt heeft in zijn werken. De normale foto’s van deze personen worden vergeleken met de Pop- Art werken.
Kern:
De kinderen maken een foto van elkaar of van zichzelf. De bedoeling is dat alleen het gezicht van de kinderen op de foto’s staan. Vervolgens worden de foto’s op de computer gezet. De kinderen gaan zelf aan de slag met het bewerken van deze foto’s. Ze veranderen hun foto’s zo dat ze lijken op de foto’s die in de Pop- Art werken verwerkt zijn.
Afsluiting:
Alle foto’s worden op hetzelfde formaat papier afgedrukt/ uitgeprint. De kinderen maken 1 werk van alle foto’s. De foto’s worden geplakt op een groot schildersdoek.


Les 4:
Doel: de kinderen leren hun mening te formuleren over verschillende Pop- Art werken.
Lesduur: ongeveer 60 minuten
Benodigdheden:
- Gekleurd papier
- Computer + kleurenprinter en internet
-
Inleiding:
Er wordt teruggekeken naar het eerder gevoerde kunstbeschouwelijke gesprek. Vonden de kinderen het lastig hun mening te geven? Wat is daar dan moeilijk aan?
Kern:
De kinderen gaan op de computer, internet, op zoek naar 3 plaatjes van Pop- Art werken. De opdracht is dat de kinderen 1 kunstwerk zoeken dat ze heel erg mooi vinden, 1 werk wat ze niet mooi vinden en 1 werk waarvan ze het heel erg moeilijk vinden om hun mening over te geven.
De plaatjes worden uitgeprint en op gekleurd papier opgeplakt. De kinderen schrijven onder de plaatjes hun mening over de kunstwerken. Vervolgens bundelen ze hun werkjes met een lintje.
Afsluiting:
Er worden enkele kinderen uitgekozen die willen vertellen over hun keuzes voor Pop- Art werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten